مقالات

0 تا 100 خواص دارویی عسل بهارنارنج + مضرات و شیوه مصرف

هر شکوفه و گلی برای خود گرده‌ و شهد مخصوص و ویژگی خاصی دارد که در زمان تولید عسل توسط زنبور‌ها  این خواص منحصربه فرد به عسل تولید شده از منتقل شده و به نوعی سبب تقویت خواص عسل می‌شود.

یکی از این عسل‌ها که از شکوفه درخت نارنج تولید می‌شود عسل بهارنارنج است که  قصد داریم تا در این مطلب شما را با خواص دارویی آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

درخت بهارنارنج

درخت نارنج درختی همیشه سبز، بزرگ و زیباست و عطر بسیار زیاد،دل انگیز و خوشبوی شکوفه های آن سبب شده تا علاوه بر بازار عسل، توجه صنعت عرق گیری هم به این درخت جلب شود. درخت نارنج عمدتا در شمال و جنوب کشور، در شهرهای بابل، ساری، قائمشهر و شیراز کشت می‌شود.

بیشتر بخوانید:خواص عسل چیست؟ مهمترین مواردی که باید بدانید

درخت نارنج می‌تواند ارتفاعی نسبتا بلندی داشته باشد؛ میوه حاصله از این درخت نارنجی رنگ و شبیه پرتقال است با این تفاوت که ترشی و تلخی آن به حدی است که فقط از آن به عنوان چاشنی در غذا استفاده می شود.

برگ‌های درخت بهار نارنج طولی بین ۷ الی ۱۰ سانتیمتر دارند و شکلی تخم مرغی-مستطیلی پیدا می کنند همچنین شاخه این درخت پر از خار‌های بسیار تیز است.

گل‌های خوشبو و سفید رنگ آن شهد و گرده زنبور عسل را آماده می‌کند که از عطر فراوانی برخوردار هستند.

محصولات درخت نارنج

از محصولاتی که از این درخت حاصل می‌شود می‌توان به عرق و اسانس بهارنارنج، مربای بهارنارنج، عسل بهارنارنج( مرکبات)، گرده گل بهار نارنج و ژل رویال اشاره کرد.

چون زمان رویش گل‌های این درخت در فصل بهار است، بنابراین انگبین به دست آمده از این درخت یک عسل بهاری محسوب می‌شود.

بیشتر بدانیدروشهای تشخیص عسل اصل از تقلبی 

میوه بهار نارنج بسیار مقوی است چنانکه مادر مرکبات نامیده می شود. خواص عسل بهارنارنج در واقع با خواص میوه  نارنج برابری می‌کند، زیرا هر چیزی که درون میوه وجود دارد، درون شهد طبیعی بهار نارنج هم موجود است.

عسل طبیعی بهارنارنج که گاهی عسل مرکبات نیز خوانده می شود مانند عسل یونجه یکی از خوش عطر‌ترین انواع عسل محسوب می‌شود و زنبورداری برای تهیه این عسل بسیار راحت است، زیرا درخت با شرایط سخت هم کنار می‌آید و با هر نوع خاکی سازگار است.

برخی تصور می‌کنند که در تولید عسل بهارنارنج گرده افشانی برای درخت و میوه صورت نمی‌گیرد، چون شهد و دانه گلی (گرده گل) وجود ندارد که زنبور بخواهد آن را جابه جا کند در حالی که این تصور کاملا اشتباه است.

عسل بهارنارنج و خواص آن

وجود ویتامین C در این نمونه از عسل بسیار محسوس‌تر است. عسل بهارنارنج بسیار مقوی، انرژی‌زا و دارای طبعی معتدل است. این عسل به علت رطوبت بالا در شمال کشور، روان و رقیق است.

ساکاروز عسل بهارنارنج  عموما بالای 5 درصد است و به همین دلیل عسل مناسبی برای افراد دیابتی نیست.

عسل بهارنارنج برای تقویت اعصاب بسیار مفید است و مصرف آن به درمان بی‌خوابی یا مشکلات خواب کمک می‌کند. مصرف این عسل برای افرادی که افسردگی دارند بسیار مفید بوده و باعث ایجاد آرامش، نشاط و انرژی می‌شود.

عسل بهارنارنج تقویت کنننده قلب است و به تصفیه خون کمک می‌کند.

عسل بهارنارنج همانند دیگر گونه های عسل طبیعی دارای خاصیت ضد سرطانی است و مصرف آن به پاکسازی سیستم گوارش کمک شایانی می کند.

 

بیشتر بدانید: درمان سرطان با عسل طبیعی از نگاه علم پزشکی

خاصیت ضد تهوع و سم، ضد باکتری، ضد قارچ و ازدیاد متابولیسم پایه از خواص عسل بهارنارنج است. جالب است بدانید عسل مرکبات، به دلیل سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن، به تعادل وزن کمک زیادی می‌کنند.

کاهش دلشوره و اضطراب از دیگر خواص دارویی عسل بهارنارنج است، چراکه اثری همانند مسکن دارد.

تحقیقات اخیر محققان بر روی خواص دارویی عسل بهارنارنج نشان می‌دهد که بیشترین تاثیر این عسل بر روی سیستم عصبی بدن است و با کنترل ضعیف قند خون یا تحمل گلوکز، تاثیر چشمگیری بر حافظه کاری، حافظه بیان شفاهی و سرعت پردازش مغز یا عملکرد‌های اجرایی دارد.

عسل بهارنارنج برای پاکسازی دستگاه گوارش مفید است؛ رفع سوءهاضمه، رفع ریفلاکس، دفع کرم‌های روده و برطرف کردن زخم معده و تورم از جمله خواص عسل بهار نارنج است. از دیگر خواص عسل بهارنارنج کمک به هضم بهتر غذا است و می‌تواند باعث افزایش اشتها در کودکان و بزرگسالان شود. اگر کودک شما علاقه‌ای به خوردن عسل ندارد می‌توانید با ترکیب آن با شیر و شکلات ترکیب کنید.

بهترین طریقه مصرف عسل بهارنارنج

به طور کلی انواع عسل‌های تک گل غالبا جنبه دارویی دارند، برای استفاده از عسل بهارنارنج برای درمان، دو تا سه قاشق از آن را با آب ولرم مخلوط و چند قطره آب لیموی ترش تازه به آن اضافه کنید.

منع مصرف عسل بهارنارنج

همانند دیگر انواع عسل، مصرف عسل بهارنارنج نیز برای کودکان کمتر از یک سال به دلیل داشتن باکتری بوتولیسم  اکیدا ممنوع است.

ساکاروز عسل بهارنارنج  عموما بالای 5 درصد است و به همین دلیل عسل مناسبی برای افراد دیابتی نیست.

بیشتر بدانید: درمان ضعف اعصاب با عسل طبیعی و خواص عسل برای اعصاب

زیاده‌روی در مصرف عسل بهارنارنج با عوارضی نظیر بی‌خوابی، تپش قلب و افزایش فشار خون و قند خون همراه است.

همچنین استفاده از عسل‌های تک گل که تنها از شهد یک گیاه خاص تهیه می‌شوند، غالبا جنبه دارویی دارند و مصرف مداوم  آن‌ها باید با نظر پزشک همراه باشد.

نکته : 

با تمامی تفاسیر و آموزش هایی که در قسمت بالا خدمت شما عزیزان ارائه دادیم باید ذکر کرد که توصیه می شود از عسلی استفاده کنید که کاملا طبیعی و خالص باشد. عسلی که تقلبی و یا حرارت دیده باشد، ارزش غذایی زیادی ندارد. برای خرید عسل طبیعی به همراه برگه آزمایش روی لینک زیر کلیک کنید تا طعم واقعی عسل را تجربه کنید

مشاهده و خرید عسل طبیعی و درجه یک

 

عسل مناسب خودت رو بشناس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید