مقالات

16 خواص درمانی عسل آویشن+مضرات و نحوه مصرف

عسل آویشن به خاطر خواص درمانی و مفید متعددی که دارد، برای مردان و زنان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این مطلب به بررسی خواص درمانی عسل آویشن برای زنان و مردان می‌پردازیم.

عسل آویشن، اکسیر سلامتی

عسل آویشن یکی از انواع عسل تک گل بسیار معروف و محبوب بین مصرف کنندگان عسل طبیعی است که علاوه بر خواص درمانی و تقویتی طعمی بسیار خوشمزه و مطبوع دارد.
آویشن دارای انواع مختلفی است که 2 نوع معروف آن آویشن باغی و آویشن کوهی است و معمولا در به عنوان چاشنی در طبخ غذا استفاده می‌شود . به همین ترتیب 2 نوع عسل آویشن باغی و عسل آویشن کوهی یا وحشی نیز وجود دارد که بسیار طرفدار دارد.

عسل آویشن چیست ؟

عسل آویشن حاصل تلاش بیدریغ زنبورهای عسل برای جمع آوری شهد گلهای نعنایی و گرده‌های انواع آویشن بخصوص گونه آویشن معمولی و یا آویشن کوهی و وحشی است.

عسل تک گل آویشن به این معنی است که گیاه غالب منطقه‌ی برداشت آویشن باشد(حداقل 50 درصد)، اگر چه زنبور ممکن است از گیاهان دیگر نیز تغذیه کرده باشد. اما با توجه با وسیع شدن مزارع و دشتهای مورد استفاده برداشت عسل تک گل بسیار راحت‌تر از قبل شده است.

رنگ ، بو ، مزه و طبع عسل آویشن

عسل آویشن به رنگ کهربایی است ولی با توجه به گیاهان مختلف منطقه و فصول مختلف ممکن است تغییر تیره یا روشن‌تر شود. این عسل رایحه‌ی تند دارد و شیرینی متوسط آن طعم و مزه‌ایی عالی ایجاد می‌کند.

طبع عسل‌ آویشن مطابق گیاه آن گرم محسوب می‌شود و به افرادی که سرد مزاج هستند توصیه می‌شود. طبع عسل های مختلف در مطلب جداگانه‌ای که به همین منظور تهیه شده است قابل مطالعه است.

نگهداری عسل آویشن

عسل آویشن مثل بقیه انواع عسل بهتر است در دمای معمولی اتاق بین 18 تا 25 درجه سانتیگراد و به دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری شود. نور مستقیم آفتاب باعث از بین رفتن آنزیم‌های مفید عسل می‌شود. بهترین مکان برای نگهداری عسل، داخل کابینت آشپزخانه و در ظروف کاملا دربسته است.

ماندگاری عسل در این شرایط نگهداری سالها تضمین می‌شود ولی معمولا طبق قانون 2 سال تاریخ مصرف روی شیشه آن ثبت می‌شود.  در چنین شرایطی اگر عسل شکرک بزند کاملا طبیعی است و می‌توانید آنرا برطرف کنید.

محل جمع‌آوری عسل آویشن

دامنه‌های البرز، زاگرس و سبلان مملو از آویشن‌های خودرو هستند، زنبورداران در چنین مناطقی کندوهای خود را مستقر می‌کنند و حاصل کار عسل‌آویشن کوهی است. در برخی مناطق دیگر نیز گیاه آویشن به صورت مکانیزه یا دستی کشت می‌شود و فرصت مناسبی را برای برداشت عسل‌آویشن ایجاد می‌کنند که به آن آویشن باغی گفته می‌شود. این گیاه بیشتر جهت مصارف تهیه داروهای گیاهی کشت می‌شود و مصرف دارویی و اسانس‌گیری دارد. عسل‌های این مناطق درصد بالایی از شهد آویشن را دارا هستند.

برای خرید عسل آویشن از همین فروشگاه می‌توانید اقدام کنید.

مواد موثره‌ی آویشن

آویشن یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی است که به عنوان ادویه‌ای خوش‌عطر هم شناخته می‌شود، گیاه آویشن سرشار از روغن‌های ضروریی است که طعم و عطری عالی دارد و اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی دارد. این خواص ارزشمند به شهد گیاه و طبیعتا به عسل آویشن انتقال پیدا می‌کند.

عسل آویشن برای انواع بیماریها مثل مشکلات تنفسی و بهبود سلامت دستگاه گوارشی مفید است. عسل طبیعی آویشن دارای مزه‌ای خاص، تند با تلخی ملایمی است که البته همه متوجه آن نمی‌شوند و تنها افرادی که حس چشایی بسیار قوی دارند این موضوع را عنوان می‌کنند، این تلخی به علت دارا بودن ماده‌ای به نام تیمول است این ماده در مبارزه با التهاب سراسر بدن بسیار مؤثر است.

عسل آویشن حاوی یک ماده ضد باکتری طبیعی به اسم پراکسید هیدروژن هست که باعث کاهش باکتری‌ها و جلوگیری از گسترش آنهاست .

عصاره آویشن نیز در ترکیب با عسل کاربردی درمانی دارد و در درمان عفونتهای تنفسی و سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مؤثر است .

برگ، گل و روغن آویشن نیز در درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه به صورت تازه و خشک‌شده  در دسترس است.

بیشتر بخوانید: خواص ممتاز عسل آویشن خوب

خواص درمانی عسل آویشن بسیار زیاد و متنوع است و ما در اینجا تنها به  15 مورد از مهمترین آنها اشاره میکنیم.

1-خواص عسل آویشن در بهبود عملکرد جنسی مردان

 عسل آویشن نه تنها به افزایش تولید هورمون تستوسترون کمک می‌کند که در نتیجه می‌تواند باعث افزایش طاقت و کارایی جنسی شود، بلکه به لطف خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی اش، در درمان التهابات ناحیه تناسلی مردان نیز موثر است. زیرا استرس یکی از علل اصلی مشکلات جنسی است، خواص آرام‌بخش و ضد استرس آویشن نیز در بهبود عملکرد جنسی مردان نقش دارد.

2-تنظیم فشار خون و کلسترول

با توجه به تحقیقات علمی، عسل آویشن یک راهکار طبیعی و موثر برای مقابله با فشار خون بالا است. تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده‌اند که عسل آویشن می‌تواند فشار خون را تنظیم و ضربان قلب را کاهش دهد. از طرف دیگر، مصرف عسل آویشن به تنظیم و بهبود نسبت بین کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) و همچنین کنترل مقدار تری‌گلیسیرید در خون کمک می‌کند. ضمن اینکه به پیشگیری از افزایش فشار خون و کلسترول کمک می‌کند.

3-عسل آویشن: محافظ طبیعی در برابر برخی سرطان‌ها

عسل آویشن نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی چون سرطان روده – که یکی از سرطان‌های رایج در میان مردان است دارد. به علاوه، این عسل طبیعی و معجزه‌آسا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های ریه و گوارش را نیز کاهش دهد.

4-جلوگیری از تاسی مو و تقویت پیاز مو

عسل آویشن گیاهی است با خواص فوق‌العاده برای سلامت موی مردان. از جمله مواردی که با استفاده از عسل آویشن می‌توان به آن دست یافت، جلوگیری از تاسی مو و حتی رویش موهای جدید است. وقتی این عسل قدرتمند با عسل بابونه ترکیب می‌شود، می‌تواند پیاز مو را تقویت کند.

5-التهابات و سلامت قلبی

عسل آویشن نه تنها به دلیل خواص ضد التهابی که دارد می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شود، بلکه آنزیم‌ها و ویتامین‌هایی نظیر C و A که در آن یافت می‌شود، سلامت استخوان‌ها را حفظ می‌کند و از پوکی استخوان می‌کاهد.

6-عسل آویشن: داروی طبیعی برای سرماخوردگی

در فصول سرد سال، برودت هوا می‌تواند بسیاری از مردم، به‌خصوص آقایان، را در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های فصلی نظیر سرماخوردگی قرار دهد. علائمی نظیر گلودرد، سرفه، بی‌حالی و خستگی ممکن است آنها را متاثر کند. در چنین شرایطی، به دنبال یک راه‌حل طبیعی و مؤثر برای کاهش و مقابله با این نوع مشکلات می‌باشیم. عسل آویشن، با خواص طبیعی که دارد، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای کمک به کاهش علائم سرماخوردگی و بهبود وضعیت سلامتی در این فصول سرد باشد. استفاده به‌موقع از آن می‌تواند به بهبود علائم مرتبط با سرماخوردگی منجر شود.

7-تسکین گلو درد

اثر ضد باکتریایی عسل آویشن، به کاهش بار باکتری و عفونت در گلو کمک می‌کند. اما برای اینکه عسل کارآمد باشد، باید خام و حرارت ندیده باشد و حداقل یک ساعت بعد از مصرف آن، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید و چندین بار در روز درمان با عسل آویشن را تکرار کنید.

8-درمان ورم معده

عسل آویشن با انجام یک عمل تسکین دهنده روی پوشش تحریک شده معده و تشویق آن به بهبود، ممکن است به ورم معده کمک می‌کند. توصیه می‌شود که هر روز صبح یک قاشق غذاخوری عسل خام و حرارت ندیده را با معده خالی بخورید.

9-عسل آویشن: ضد باکتری قوی

عسل آویشن دارای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی چشمگیری است، رایحه قوی عسل آویشن بیانگر وجود ترکیبات ضد میکروبی است. عسل آویشن، حاوی یک ضد باکتری مهم طبیعی به نام پراکسید هیدروژن است که تا حد زیادی مسئول کاهش تعداد باکتری‌ها و جلوگیری از انتشار آنهاست. عناصر دیگری که اثر ضد باکتریایی عسل آویشن را تشکیل می‌دهند، PH اسیدی و رطوبت کم آن است که در کاهش بار باکتریایی و عفونت موثر هستند. این عسل و سایر عسل‌ها کمک بزرگی برای درمان عفونت‌های تنفسی مانند سینوزینوزیت، برونشیت و … و علائم آن مانند گلو درد، سرفه بی امان یا کم اشتهایی هستند.

10-تسکین سرفه

از دیگر خواص درمانی عسل آویشن می توان به آرامش رفلکس سرفه و تسکین آن اشاره کرد. علاوه بر این، می‌توانید برای درمان خلط، مقداری از آن را به چای گرم اضافه کنید تا ترکیب ایجاد شده به عنوان ملین خفیف عمل کند. اگر سرفه آزار دهنده دارید، عسل آویشن راهی عالی برای درمان است.

11-بهبود سیستم ایمنی

عسل آویشن دارای خواص تعدیل سیستم ایمنی است، به عنوان مثال با افزایش تعداد گلبول‌های سفید، پاسخ سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. به عبارت دیگر، خوردن عسل پیامد‌های مثبتی در پاسخ سیستم ایمنی بدن ما دارد، البته به شرطی که حساسیت نداشته باشیم.

12-ضد آلرژی

این یک پارادوکس عجیب و باور نکردنی است که با وجود حساسیت برخی از افراد به گرده عسل، عسل آویشن به علت اینکه حاوی انواع مختلفی از ترکیبات ضد حساسیت مانند کوئرستین است، به عنوان سلاحی علیه آلرژی‌های فصلی به کار می‌رود.

13-عسل آویشن: منبع ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی

عسل آویشن برخوردار از قند‌های طبیعی و مقدار کمی ویتامین، مواد معدنی، اسید‌های آمینه و سایر عناصر با ارزش غذایی مانند گرده یا موم، مقوی است و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی سالم برای رژیم غذایی فرد محسوب شود. برخی از مواد مغذی موجود در عسل آویشن شامل ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، سدیم و منیزیم، مس، آهن و است.

14-انرژی بخش

یکی دیگر از خواص درمانی عسل آویشن، خاصیت انرژی زایی آن است. یک قاشق غذاخوری عسل آویشن، می‌تواند به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر شما را به سطح بالایی از انرژی برساند. عسل آویشن از افت قند خون نیز جلوگیری می‌کند. یک قاشق غذاخوری عسل می‌تواند به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر شما را به سطح بالایی از انرژی برساند.

15-آنتی اکسیدان‌ قوی

هرچه عسل آویشن تیره‌تر باشد، آنتی اکسیدان آن بیشتر است. عسل آویشن حاوی مقادیر خوبی از پلی فنل‌های آنتی اکسیدان، به ویژه فلاونوئید‌ها و همچنین کاروتنوئید‌ها است که از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند و به جلوگیری از بیماری‌های جدی‌تر ناشی از استرس اکسیداتیو مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و به طور کلی بیماری‌های التهابی کمک می‌کند.

16-عسل آویشن: درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها

بسیاری از ما با ماسک‌ها یا کرم‌های عسل آشنا هستیم، بنابراین عجیب نیست که بدانیم استفاده از عسل به صورت موضعی روی بریدگی، سوختگی و زخم‌ها بسیار مفید است. از جمله خواص عسل آویشن می‌توان به کمک در ترمیم زخم، تسکین سرفه، کاهش ناراحتی گلو، انرژی زا و آنتی اکسیدان بودن آن اشاره کرد.

  • بهترین طریقه مصرف عسل آویشن

مخلوط کردن دو تا سه قاشق عسل آویشن با آب ولرم و سپس اضافه کردن آب یک لیموی ترش تازه به آن. این شربت از بهترین نوشیدنی‌های طبیعی بوده و علاوه بر ضد سرطان بودن خاصیت ضد عفونی کننده نیز دارد و از تمام خواص عسل مصرف شده به علاوه میزان بالای ویتامین C موجود در آب لیموی طبیعی برخوردار است.

  • مضرات مصرف عسل آویشن

هرچند عسل آویشن خواص درمانی بسیاری دارد، اما همان‌گونه که برای هر ماده غذایی و دارویی است، مصرف زیاد و بی‌رویه ممکن است منجر به عوارض شود. برای مثال، مصرف زیاد عسل آویشن می‌تواند به مشکلات گوارشی منجر شود. بنابراین، برای بهره‌برداری بهینه از خواص آن، بهتر است عسل آویشن را در مقادیر معقول و متعادل و با مشورت پزشک خود مصرف کنید.

نتیجه‌گیری

عسل آویشن، عسلی تک گل با خواص درمانی فراوان برای انسان است. از جلوگیری از تاسی و ریزش مو گرفته تا خواص ضد التهابی، مقابله با سرماخوردگی، بهبود عملکرد جنسی مردان و تقویت استخوان‌ها، آویشن دارای مزایای قابل توجهی است. همه این خواص نشان‌دهنده این است که استفاده منظم و درست از عسل آویشن می‌تواند بخشی از برنامه روزانه سلامتی افراد باشد و به آنها کمک کند تا با بهره‌برداری از طبیعت، زندگی سالم‌تری داشته باشند.


برای اینکه بدانیم یک عسل طبیعی و خوب است هیچ راهی جز آزمایشگاه و یا خرید از زنبوردار و یا فروشگاه معتبر و مطمئن وجود ندارد. ما در لاری بیز تمامی عسل‌های خود را از زنبورداران مطمئن تهیه می‌کنیم و تمامی عسل‌ها قبل از فروش آزمایش می‌شوند تا از طبیعی بودن‌ آن‌ها مطمئن شویم. شما می‌توانید برای خرید عسل طبیعی با برگه آزمایشگاه اینجا کلیک کنید.

 

مشاهده و خرید عسل طبیعی و درجه یک

 

عسل مناسب خودت رو بشناس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید